Svar: Mad ved 6 månedersalderen

6. juli 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mad - og hvor er det dejligt at høre, at det går langt bedre med søvnen om dagen nu :)

Det lyder som om, at er begyndt med skemaden på det helt rigtige tidspunkt. Din datter spiser både grød og mos og lyder til at have en god appetit, dejligt. Det lyder også som om, at det fungerer godt med de 2 måltider dagligt.

Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig fint, at du nu introducerer det 3. måltid, som vil være morgengrød. Det er bedre, at hun spiser lidt mindre men hyppigere måltider, det er altså bedre, at hun spiser ¾-1 dl. 3 gange dagligt end at hun spiser en meget stor portion en gang dagligt :) Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.

Det vil være rigtig godt, at du stille og roligt forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og stadig tilbydes brystet før hun sover. På den måde sikrer du bedst mulig plads i maven til både skemad og mælk, så hendes behov bliver rigtig fint dækket.

Når skemaden 3 gange dagligt fungerer, og når hun lige om lidt bliver 6 måneder, så må du også gerne begynde at introducere lidt mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Det vil ofte være lidt frisk frugt i hånden, som hun kan gumle på selv og lidt frugtmos samt igen vand af kop. Hun skal dog stadig ammes, før hun puttes.

De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med ca. 6 amninger i døgnet og når hun bliver 7 måneder, vil mellemmåltiderne ofte tage over formiddag og eftermiddag, så antallet af amninger vil være 4...

Du må også gerne begynde at tilbyde hende lidt grovere grødtyper, så hun f.eks. spiser havregrød, ligesom det kan være en god idé med øllebrød, så hun gradvist vænnes til smagen af rugbrød.

Det vil også være rigtig godt, at du begynder at variere grøntsager mere og mere - hun må f.eks. gerne få: kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til hende af dem.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men kun i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Det betyder at hvis du laver en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en stor del af suppen, så må hun gerne få det, men så skal der går ca 14 dage inden hun tilbydes selleri igen.

Fra 6 måneders alderen bør du også stille og roligt begynde at tilsætte kød og fisk i grøntsagsmosen. Det skal koges eller tilberedes i ovnen. Det er ofte en fordel at begynde med hakket kød, hvor udbudet også er stort. Man kan købe hakket kød fra både okse, lam, kalv, svin og kalkun. Du kan evt. lave små kødboller, som du kan mose ned i hendes grøntsagsmos.

Giv hende også meget gerne fisk og det er en god idé at variere mellem de forskellige fede fisk som laks, sild, og makrel, og de magre fisk som torsk, torskerogn og rødspætte. Hun må ikke få tun - heller ikke tun fra dåse.

Mad i hånden er vigtigt, fordi det stimulerer hende mundmotorisk, og hun øver sig og bliver gradvist bedre og ...

Annonce

... bedre til at tygge og bearbejde mad i munden. Samtidig giver det hende smagsvariation og det motiverer til at spise mere og mere selv :)

Det betyder, at en dagsplan lige nu kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes måske til dagens 3. lur, måske begynder hun at kunne springe denne over, det afhænger af, hvornår de to andre lure ligger og hvor lang tid de varer

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ofte ca omkring kl 20 - det afhænger dig igen af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvornår hun er stået op fra sidste lur

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal stille og roligt nu trappes ud af amningen midt nat.

Nat 03: Trappes stille og roligt ud af denne amning ved at afkorte amningen gradvist.

------

Og når denne plan fungerer, og hun så er blevet 6 måneder, så vil en dagsplan se således ud:

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, og der begyndes nu med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes evt. til powernap eller den springes over...

Aften 18: Grøntsagsmos, og der begyndes med kød og fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten, måske kl 19.30-20 - afhængig af dagssøvn og rytme...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen. Et realistisk mål er at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05...

Hvis din datter vågner tidligere, sover kortere tid, eller spiser på lidt andre tidspunkter, så skal du naturligvis passe dette ind efter hendes rytme og behov, men forhåbentlig kan du ud af ovenstående dagsplaner få lidt idé om, hvordan dagen skrues sammen nu og de næste uger frem :)

Du må meget gerne begynde at lave hendes hirsegrød og grøntsagsmos fastere, så det ikke er for flydende. Du må også meget gerne begynde at variere mellem de forskellige grødtyper. Hvis du laver grød af hirseflager, så er konsistensen naturligt lidt fnugget, og det er super godt. Du kan også prøve med grød af boghvedeflager, quinoaflager og som sagt også gerne havregrød og øllebrød.

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn & mad". I den finder du dagsplaner måned for måned, og du guides igennem skridt for skridt, der er opskrifter, og du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan... Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (3. udgave. 2 oplag 2019).

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder